vrijdag 4 juli 2008

tantra

kwestie van de aandacht te trekken.

nee serieus: ik heb deze week mijn eerste uurtjes tantrische meditatie mogen beleven.

heel ernstig, maar het bloggen maakt me lacherig, dat heeft iets met het exhibitionistische randje eraan te maken, lijkt me.

las iemand wel eens dat boek 'tantra' van André van Lysebeth? ik vermoed dat hij nog een product van mei '68 was. Hoewel, hij kan nog van verder terug komen. Ik nam het nogal driest onder de arm op visite in het ouderlijke huis. Misschien dacht ik te choqueren, ik weet het niet, maar zo pakte het niet uit. Mijn vader keek hoogst geïnteresseerd naar de man op de achterflap in wie hij zijn yoga-leermeester herkende.

buiten de vele bekkenbodemspieroefeningen die beschreven stonden in het boek, en de allusie die gemaakt werd over de westerse vagina, die volgens de oosterlingen meer iets weg had van een afgetrapte versleten schoen (qua pasvorm en veerkracht dan)... herinner ik me niet te veel meer van het boek. Behalve dan dat ik het een heel goed boek vond. Jammer genoeg ben ik niet alleen verstrooid, maar er is ook iets drastisch mis met mijn geheugen. Of misschien toch een voordeel: ik kan het morgen met even veel verwondering opnieuw lezen.

Lysebeth schreef nog iets over de materie. Een breinkraker over elementaire chemie en het subatomaire niveau... en hoe de hele materie van de wereld, ontdaan van alle energievelden in één vingerhoedje zou kunnen worden samengedrukt. Of met andere woorden: hoe alles pure energie is. Ik ben een bal energie, jij bent een bal energie, en als we in de supermarkt tegen elkaar oplopen en een fikse buil op ons hoofd krijgen: dan waren dat onze energieën die tegen elkaar botsten, de energieën die ons lichaam begrenzen, maar er is net zo goed energie die zich absoluut niet door ons lichaam laat begrenzen. Mooi allemaal... lees ik graag. Voor zo'n gezonde geestverruimende zaken steek ik met plezier mijn sceptische geest achter slot en grendel.

en even goed ook om op tantrameditatie te gaan. Dat laat zich niet bevatten door woorden. Als er één ding is dat je moet doen op meditatie, dan is het uit je hoofd komen, als er één ding is dat je doet om te bloggen: in je hoofd blijven. De weg van de minste weerstand is dit, voor mij dan toch. Aan de vertaalslag waag ik me even niet.



Geen opmerkingen: