donderdag 10 juli 2008

kipknuffelen

in Nederland is er een rage: koeknuffelen. Ik geloof dat ze nu al bussen inleggen vanuit Vlaanderen om te gaan deelnemen. Ik moet zeggen: zo'n beest is wel geweldig, de manier waarop het naar je staart alleen al. De onverstoorbaarheid waarmee het staat te herkauwen. Nu niet dat ik mezelf in zo'n bus zal zien stappen. Laat maar. Hier dichterbij zijn ook koeien te vinden. Zonder prijskaartje eraan.

En eigenlijk: mijn kippen volstaan. Eén voet in het hok, of nog maar het zien dat ik op komst ben, en minstens ééntje, soms twee, drukken hun buik al tegen de grond. Ze heffen hun vleugeltjes op en wachten. Als ik niet snel genoeg kom, trekken ze nog eens aan mijn broekspijp, ze laten hun verse eten gewoon liggen tot ze hun portie affectie hebben gekregen. Op een zonnige dag zoek ik me een plekje tussen het gras in hun ren. Een plekje dat nog niet onder de stront zit, en dan zet ik me erbij. Dan komen ze op de schoot. Borstje krab, kopje krab, nekje krab... en ze leggen koerend hun hoofdje op mijn schouder. Af en toe eens goed schudden om de pluimen te herschikken, maar ze krijgen er niet genoeg van. Ik geloof niet dat er veel hanerigs is aan mijn gedrag, maar die onderwerping, ik weet niet?

En ik nam me nog zo voor me niet aan die beestjes te hechten. Deze winter zullen er wel weer hongerige wezels en vossen opduiken uit het bos. Geen kip wordt heel gelaten. Maar één ding weet ik zeker: een schoon leven zullen ze gehad hebben.

4 opmerkingen:

Bieke zei

Dus zelfs een kip kan huidhonger hebben...

Bieke zei

ps. Emmy, je moet de klok eens juist zetten... vooraleer je een nieuwe post verzend of vooraleer je een aanpassing doorstuurt, bij berichtopties als ik me niet vergis, het juiste tijdstip invullen

Bieke zei

grrrr... dt-fout

(sorry, ben aan 't spammen)

Emmy zei

thx voor de tip! ik had al gemerkt dat je het kon verzetten, maar dacht dat ik het voor de hele blog had verzet. Bij elk bericht??? pfff