maandag 7 juli 2008

voorspel

een prelude is een voorspel, niet? Maar iedereen denkt aan iets anders bij voorspel natuurlijk. Ik pikte ooit ergens de term 'bedelronde' op, en ja: vond ik accurater klinken dan voorspel. Als je partner niet meteen initiatief aan de dag legt, en je zit met wat overschot aan energie in de onderbuik, dan is het blijkbaar gangbaar dat je de andere maar wat probeert op te warmen. Overschot aan energie in de onderbuik, mooi gezegd hè? een beetje platter: je moet je kwakje kwijt, en bij de vrouwen? euhhh, in het beste geval je sproeisel zeker?

de bedelronde, brrr. Je legt je neer en je denkt, hèhè, ik lig goed, tukje doen. En dan komen die handen, en je weet perfect welk parcours ze zullen afleggen. Waar ze ongeveer zullen beginnen, en naar welke plekjes ze naartoe zullen gaan. De eerste keer is dat spannend, de tweede keer ook nog, ook al ken je het parcours al, in het beste geval zelfs nog na enkele tientallen keren, doorheen de verschillende variaties op het parcours, als je gemakkelijk bent. Sommige mensen gaan in het pretpark ook honderden keren dezelfde rollercoaster in en blijven even hard gillen. Maar wat als je weet wat de bedoeling is, en je kan alleen denken: ik lig goed, lekker tukje doen. Wat dan? Dan loert het monster van de verplichting en de schuldgevoelens om de hoek, klaar om de relatie om zeep te helpen. En misschien nog meer dan de relatie. Of natuurlijk: je hebt ook nog de NEE, en alle gevolgen die daar aan vast hangen.

een echt voorspel begint naar mijn gevoel van 's morgens. Naar mijn gevoel hè. Met plagerijtjes en onderbroken toenaderingen, nooit hetzelfde, en altijd spannend. Verweven in het graag samen zijn. Een echt voorspel heeft niks te maken met een onwillige willig maken, maar met twee willigen die genieten van uitstel. Die iets onderdrukken tot ze het loslaten. Maar dat bedoelt men er meestal niet mee, meestal bedoelt men er mee dat er iets moet opgewekt worden dat er nog niet is.

tja, misschien is er iets mis met mijn perspectief... most likely zelfs.

6 opmerkingen:

Jo zei

Heel leuk verteld!!
Toffe blogsite, succes.

www.torromolinos.blogspot.com

Bieke zei

Tja...

Bij het verplichte nummertje is er naar mijn ervaring juist helemaal geen sprake van voorspel...

Voorspel is eigenlijk essentieel (nou ja, ik ben een vrouw natuurlijk)... en zeker geen bedelronde. Het zou inderdaad al vroeg op de dag kunnen beginnen zoals jij beschrijft, maar het kan ook enigszins anders en kan naar mijn gevoel wél ook te maken hebben met 'zin maken'. Maar dan niet in die betekenis van bedelronde... gewoon, het scheppen van de ideale sfeer en omstandigheden :-)

Jo zei

Voorspel

Ik "voorspel" dat iets zal komen
een drang van extase,
op één enkel moment
Toch fijn voor het spel?

www.torromolinos.blogspot.com

Emmy zei

voorspel van voorspellen, niet slecht! als 't maar aangename voorspellingen (en voorstellingen) zijn.

maar spel van spelen is toch ook belangrijk. Spelen en speelsheid. En als die speelsheid er niet is, dan, Bieke, wordt voorspel gewoon een stom onderdeel van het verplichte nummertje. Zo voel ik het tenminste aan hè... Dan nog liever directheid.

laatst hoorde ik verbazende cijfers. De gemiddelde vrijpartij duurt amper 10 minuten, maar volgens de vrouwelijk deelnemers aan de enquête mocht het gerust nog wat minder zijn. Dus wordt het hele gedoe blijkbaar geassocieerd met verplichte nummers. Ik denk niet dat het het verlangen naar vluggertjes was die deze cijfers gevoed hebben (bij vluggertjes is er in mijn ervaring heel zeker voorspel geweest, en komt het gewoon tot een explosie). Geen wonder dat goede seks zo laag op het verlanglijstje prijkt voor een relatie. Blijkbaar een kwestie van je er bij neer te leggen (wat zeg ik nu???)

Bieke, misschien ben ik niet echt een vrouw hè? iets met verwisselde hersenhelften of zo... of is mijn romantische zieltje ergens in de verdrukking geraakt.

Anoniem zei

Het leukste voorspel is dat met woorden, van op afstand, bedekt en subtiel, inhouden en plagen, vooral heel veel plagen...
Aanraken subtiel en vooral op onvoorspelbare plaatsen, en vooral ongepast, want geen kansen tot verdergaan... dus weer uistellen en inhouden...tot alles losgelaten wordt.
Geen seksspeeltjes voor voorspel, maar wel moderne communicatiemiddelen en de kracht van een woord, een stem, een blik...

Emmy zei

voila! thx Havikje... exactly. Dit is het voor mij ook, en niet het legio gefriemel vlak voor 'de daad' als er van heel de dag geen andere drup aandacht, toenadering, communicatie, speelsheid geweest is.