vrijdag 18 juli 2008

levend dromen

nachtelijke dromen vormen voor me een essentieel onderdeel van mijn wakend bewustzijn. Ik onthoud ze niet alleen spontaan, mits enige inspanning kan ik er meerder onthouden, en lucide dromen is me ook niet vreemd.

vannacht ging er een droom over de nakende verhuis van mijn nichtjes. De nichtjes die wees zijn geworden na een drama dat een beetje te groot is voor deze blog. Binnenkort verhuizen ze naar hun voogd, mijn jongste zus. Vannacht was ik ergens met mijn overleden zus. Als vanouds waren we samen, ik weet niet meer in welke omstandigheden, maar het was in elk geval iets dagdagelijks. En toen vroeg ik haar wat haar plannen waren. Met de verhuis van de kinderen in het vooruitzicht vroeg ik haar of ze mee zou verhuizen naar de andere stad. En terwijl ik dit droomde kwam vanuit mijn hoger bewustzijn een sterk besef naar binnen dat ik wel iets heel absurds aan het dromen was. Welke moeder zou nu twijfelen om bij haar eigen kinderen te blijven? en waarom stelde ik zo'n absurde vraag? wat gingen die kinderen uberhaupt in die andere stad doen? dat zij achterna zou moeten reizen? En met een schok realiseerde ik het me. Het kon niet dat ik haar die vraag stelde, en alles was absurd, omdat ik haar levend droomde.

ik ga jullie Jung en zijn analyses maar besparen.

Geen opmerkingen: