maandag 21 juli 2008

SAT/SA

wie kan lezen wat ik hier boven heb geschreven kan zich misschien beter lid maken van Mensa en zich met meer intellectuele literatuur onledig houden. Even toelichten: SAT= sleeping apart together. SA = (wat ik er van maak) sleeping apart. SAT is een oprukkend fenomeen, als ik het mag geloven. Dit nadat een Britse universiteit onderzoek naar slaapstoornissen heeft gedaan en tot de vaststelling is gekomen dat apart slapen aan een huwelijk meer slaagkansen geeft dan samen slapen.

de helft van de mensen wordt 's nachts tot gemiddeld zes keer wakker door zijn bedgenoot, een kwart vlucht op regelmatige basis naar een logeerbed of de zetel. De irritatie die daarbij komt kijken, en het slaapgebrek, en het sneeuwbaleffect van die twee, moet niet toegelicht worden. Ik was zo iemand: gewoon de aanwezigheid van iemand binnen een cirkel van nog maar vijf meter, is genoeg om al mijn zintuigen op scherp te zetten en elk signaal van die persoon op te vangen. Zelfs als mijn baby's met hun superlichte ademhaling een apneu deden veerde ik met bonzend hart recht. Vijf meter zeg ik! wat dan met 50cm als je het bed deelt? of erger nog: als ze met hun log slapend lichaam tegen je aan rollen??? dan kreeg ik claustrofobische angstaanvallen. Helemaal versteven me afvragend hoe de situatie te ontmijnen zonder mijn geliefde zijn slaap te verstoren. Een gewone volle lange slaap was dan uitgesloten.

Mijn confraters overal in de wereld moeten nu steeds meer woningen ontwerpen met twee ouderslaapkamers voor de SAT-aanhangers. De mensen beginnen te beseffen dat samen slapen enkel ontstaat uit kleine behuizing. De adel met hun ruime behuizing heeft nooit samen geslapen, de hofdokters wisten wel beter. Er is voldoende rijkdom in het westen om de huizen een kamertje meer te geven. Zelf hou ik het maar bij SA. En LTA: dat spreekt me ook aan (jaja: de A en T verwisselen, dat ontcijferen is niet genoeg om bij Mensa binnen te geraken).

Voor wie in zijn haar krabt en nu aan 'de rest dan?' denkt: het is zelfs aangetoond dat het seksleven er ook mee verbetert! kwestie van even op de deur tussen de kamers te kloppen. Als je er al een slaapkamer voor nodig hebt?

Geen opmerkingen: