zondag 6 juli 2008

vrijgezel

relationele status. Zo staat het er in het Facebook. Er was ook nog de optie: 'nogal ingewikkeld', een mooie vind ik dat. In mijn beleving is het altijd ingewikkeld, gelijk welke andere status je aanvinkt. Maar soit, een mens moet kiezen. En eigenlijk: vrijgezel, dat is toch wel een verdomd mooi woord. Vrij-gezel. Een gezel, is dat niet iemand die je gezelschap houdt? iemand die met je meereist op je levenspad, heel even, of wat langer, of voor altijd: dan is het een levensgezel. Ik ben een gezel, maar geen levensgezel. Ik reis soms eindjes mee met mensen, ik hou soms mensen gezelschap, tot ik voel dat de uitwisseling uitdooft. Maar ik doe dat in vrijheid. In ongebondenheid. Nog niet hetzelfde als niet-verbondenheid.

misschien kan je het ook zien als 'vrij van gezel'. Klinkt redelijk neutraal, je vult zelf in of dat nu een geluk is of een soort van handicap. Maar ik hoorde dat we ondertussen in ons landje met zo'n anderhalf miljoen zouden zijn. Zou de tijd dat het maatschappelijk in de eerste plaats als een handicap wordt gezien, zo niet stilaan voorbij moeten gaan glijden?

je zou die 'vrij' ook kunnen opvatten als de eerste persoonsvorm van vrijen: iemand om met te vrijen. Zoals ik ook wel een 'ouwe vrijster' zou kunnen genoemd worden. Nogal wat langdurig gebonden mensen associƫren het single leven met zomaar kunnen/mogen vrijen met al diegenen die je pad passeren. Het avontuurlijke vrijbuiterschap. Een vrijbuiter is eigenlijk een soort zeilschip. In mijn verbeelding is het dan op drift. Maar het zegt meer over die mensen dan over het vrijgezellenbestaan in het algemeen, geloof ik. Het kan zelfs nog erger: vrijgezellen zijn in de ogen van sommigen zelfs gewoon 'los lopend wild'. Vrij op te schieten, zoals verbannenen.

nee, ik hou het bij de eerste betekenis. Wie even meeleest, diens gezel ben ik voor even.

2 opmerkingen:

Linda zei

Emmy, welkom in de blogosphere! ;-)

Wat een start, I love it!
Ik zet meteen dit adres in mijn rss-reader.

Anoniem zei

Je kan het zo mooi zeggen, dat ik graag samen met jou vrijgezel wil zijn of worden, want het vraagt wel wat loslaten om met mensen een eindje mee te gaan, toch verbonden, maar niet gebonden of niet noodzakelijk levenslang.Hte vraagt ook eerlijheid, reflectie en kritische zin, voeling met je hart en kracht.