maandag 21 juli 2008

Belg

het dametje op het nieuws zegt het zo mooi: ik voel me Belg en ik wens dat iedereen toe, het is een fijn gevoel. Ik denk bij mezelf: bedankt voor de wensen madame, ik voel me graag goed. Maar ik weet dat ik het niet kan voelen. Ik heb het al geprobeerd, ik heb het ook al geprobeerd om me Vlaming te voelen. Ik heb geprobeerd om me Europeaan te voelen. Maar het lukt me niet. Het lukt me even goed of even min als proberen me een paard te voelen of een boom te voelen. Ik heb niet genoeg verbeeldingskracht, of inlevingsvermogen? Nationalisme, van welke aard dan ook, is gewoon niet aan me besteed. Misschien is groepsgevoel een randvoorwaarde?

oh ja: in het buitenland is het leuk om te zeggen dat je Belg bent, maar even goed dat je Vlaams bent. Omdat het iets exotisch is, men ziet het niet vaak, weet amper wat het is, er volgen altijd wel vragen. Kortom: belangstelling en interesse verzekerd, en ook een onbevooroordeelde houding. Een beetje leuk, dat wel, je kan je best doen om een indruk over een heel volk na te laten. Maar het buikgevoel of enige fierheid mis ik.

maar voor hen die het wel voelen: prettige feestdag! geniet ervan!

5 opmerkingen:

Sneeuwman zei

Maar Emmy toch, zo moeilijk is dat allemaal niet: als ik in Wallonië ben dan voel ik mij Vlaming, ben ik in één van de buurlanden dan voel ik mij Belg en in Azië voel ik mij Europeaan. Mocht ik ooit in de hemel belanden dan zou ik mij Aards voelen en in de hel zou ik mij... thuis voelen.
Oost, west, thuis smelt ik 't best ;-)

Jo zei

Ik ben Europeaan, Belg, Vlaming en Meetjeslander. Maar ik zou vooral vergeten dat ik ook nog een Indiër ben, als ras uiteraard. En hun feestdag ken ik zeker niet.
De Belgische feestdag is een ironie dat geen enkel normaal denkend mens begrijpt. Zeker als je onze huidige politieke crisis bekijkt.

www.torromolinos.blogspot.com

Emmy zei

is Indiër een ras? ben zonet eens beginnen zoeken... nee het is geen ras, enkel een mogelijke nationaliteit. Maar wat is dan wel een ras? In 1920 waren er volgens een illustrerend kaartje op Wikipedia 5 'kleuren'. Simpeler kan het zeker niet? Ik ben een witte en jij een bruine (een keertje wisselen?). Blijkbaar is 'ras' een heel vies woord geworden en is het zelfs omstreden of het bestaat. Het is verdorie gemakkelijker om namen te vinden van halfbloeden dan van 'rassen'. De kinderen van mijn broer zijn dus 'hindo's' (van een beetje vermengde tamil-origine dan wel). Dat is tenminste duidelijk, en mooier dan 'half-bruin'. En ook weer anders dan een mulat, mesties of creool. Maar als je doorzoekt zullen al die termen ook wel weer beladen zijn zeker?

Emmy zei

a propos: ik ben gelukkig geen normaal denkend mens. Ik maak me niet (meer) moe aan proberen te begrijpen, kijk en verwonder me. Zolang het ironie is, is het nog goed hè, als 't maar geen cynisme wordt.

@Sneeuwman, zou nationalisme dan een reflex zijn van mensen die zich 'anders' voelen en wanhopig zoeken naar iets dat hen 'niet anders' maakt? Soit: als je je smeltfeestje houdt in de hel, verwittig me op tijd, voor je in stoom bent opgegaan.

Jo zei

@Emmy

Wel ja, je hebt wel gelijk. Veel studie over mezelf heb ik nog niet gedaan. Een mooi voorbeeld van te Westers opgevoed te zijn, denk ik.
De verschillende kleurtypen die je vermeldt heb ik allemaal gezien toen ik ooit een jaar in Santo Domingo heb gewoond.

www.torromolinos.blogspot.com