maandag 25 augustus 2008

thinking out of the box

dat was het credo op een cursus die ik pas volgde. Cursus 'creatief problemen oplossen'. Om zo'n cursus te bedenken is ook al enige creativiteit vereist, niet? Mijn probleem is dat ik vormingsuren moet bijeenrijven. Kwestie van over enige jaren naar de volgende graad te mogen promoveren. Dat gaat niet als je niet voldoende bijgeschoold bent, dan verdien je dat niet. Als je niet bijschoolt vermolmt je geest. Maar in mijn vakdomein is er niet veel bijscholing mogelijk. Dus dacht ik: laat me dat probleem creatief oplossen, door een overbodige cursus te consumeren.

oh ja, het werd aangenaam, een aaneenschakeling van spelletjes en oefeningetjes. Blijkbaar was het de bedoeling om bij iedereen de fantasie geactiveerd te krijgen, en op sommigen had dat toch wel een heel bijzondere uitwerking. Allerlei kinky fantasieën kwamen bovendrijven. Met balonnen kon je SM-beoefenaars aan een toog vastbinden. Bakstenen waren voorwerpen om schedels in te slaan, pennen waren wapens om ogen uit te steken. Met een chip in je hoofd hoefde je voor geen enkel boek meer naar de bib te gaan. De donkere krochten van de menselijke geest... En ik zat daar maar, ik ben blijkbaar 'left-brained', hoe vertaal je dat: 'links-gehersend', woehha. Ideeën genoeg, met hopen, maar de rem er goed bovenop, 't moet allemaal een beetje logisch en realistisch blijven. Bij alles dat stemmetje: dat kan toch niet.

en gisteren had ik het weer. Ik probeerde in de bioscoop te genieten van Wall-E, ik hou van Pixar, ik geniet van de animatie. Maar het KAN NIET. Bij sience-fiction bekruipt me altijd dat onbehaaglijke gevoel van: jaja, veel fiction, weinig science. Laat die oordelen los! zei de lesgever, ze beperken je. Dus hield ik mijn oordelen maar tussen mijn tanden gekneld, maar wist niet of ik nu eerder moest lachen of huilen om zoveel domme ideeën, die die man zo fantastisch vond. Ik besloot om het maar bij lachen te houden. Allez zeg nu zelf. Opgave: de kuisvrouw werd ontslagen omdat ze een stukje hout had laten omvallen, waarom? Antwoord: omdat het een lucifer was die tegen de stoelpoot aanschuurde, ontbrandde en het hele huis in lichterlaaie zette. Hoe onwetenschappelijk in godsnaam? die lucifer is toch veel te licht om vanzelf met zoveel wrijving ergens tegen aan te schuren? en dan nog tegen een glad oppervlak? Zo'n idee wordt in mijn geest al gecensureerd nog voor het zich volledig heeft afgerold, de fysica dringt zich onverbiddelijk aan me op. Maar dat is dus creatief! sorry, ik vind het dom. Nochtans: als je me vraagt: wat zijn je kwaliteiten? dan zal zowat het eerste wat ik bedenk zijn: 'ik ben creatief'. Moet ik nu twijfelen? Ik weet nu ook ineens weer waarom ik een hekel had aan groepswerk op school, ik had het lachen nog niet genoeg onder de knie.

voor diegenen die hem nog niet kenden: die kuisvrouw werd ontslagen omdat het het eerste blokje van een wereldrecord domino was.

Geen opmerkingen: