zaterdag 8 november 2008

je huis of je bovenkamer

in droomanalyse zeggen ze dat gebouwen symbool staan voor je bovenkamer. Ingedeeld in kleine kamertjes of grote zalen, liften die op en neer gaan of misschien horizontaal gebruikt worden. Trappen die wankel zijn of sterk. Grote gebouwen om in te verdwalen, of misschien kleine beknellende gebouwen. In mijn dromen komen de kleintjes niet voor, alleen spookachtige enorme gebouwen met een kluwen aan gangen en trappen. Steevast verdwaal ik erin. Nog meer vrees ik dan in mijn bovenkamer. Zelfs als ik over mijn eigen huis droom blijken er achterkamers en bijgebouwen aan vast te zitten die in werkelijkheid niet bestaan. Extra ruimte die hoop geeft op nog onontgonnen gebieden.

je gelooft het of niet. Maar wat ik toch merk is de heilzame werking van opruimen. Alsof het opruimen van een ruimte ook je hoofd op orde brengt. Ik doe het veel te weinig, toch kan ik om het effect niet heen. Het meest werkzaam is het opruimen van een kelder, zolder of berging. Helderheid scheppen in een donker nest dat ergens in een uithoek van het huis zit. Dingen tegenkomen waarvan je het bestaan vergeten was. Alles terug weten liggen, andere zaken laten verdwijnen. Over twee dagen heb ik een zalige kinderloze verlofdag: er gaat zo'n ruimte aan geloven. Ik kijk al uit naar het effect op het licht in mijn bovenkamer. Ooit had ik een kotgenoot die ongelooflijk zen was. Zijn kamer was één grote leegte, alles wat hij kreeg gaf hij weer weg. Toen begreep ik daar niks van: al die mooie hebbedingen aan je laten voorbijgaan? Ik begrijp hem hoe langer hoe beter.

Geen opmerkingen: