maandag 20 oktober 2008

meisjes en wetenschap

gisteren kwam ik geheel toevallig op het 'wetenschapsfeest' in de Mechelse Nekkerhallen terecht. Mee met een vriend wiens zoon daar mee een standje bevolkte, uit sympathie. Maar had ik geweten wat het precies inhield, dan had ik er wellicht al vele uren eerder rondgehangen. Mijn dochter was helemaal door het dolle heen... we maakten een luchtballon van papier, determineerden boomsoorten en vissen, isoleerden haar DNA-materiaal, bestudeerden onszelf in infraroodbeeld, in vreemde spiegels, puzzelden een reuzenskelet van een dino in elkaar, probeerden tangrammen op te lossen, mijn dochter schilderde met toververf die verkleurde, fietste tot het licht brandde, zat in een muziektrilstoel voor doven, speelde draaiorgel, deed quizjes mee... het bleef maar komen. Het was een paradijs voor een achtjarig wijsneusje, ze wist met haar teleurstelling geen blijf dat we niet helemaal rond waren geraakt. En ik, ik voelde me ook terug acht, en een wijsneusje, gestuwd door een niet-aflatende verwondering.

en vandaag ging het naadloos verder met een EHBO-opleiding. Wat wonderlijk om microscoopbeelden te zien van longblaasjes of bloedplaatjes. Waarom werd ik nu toch geen bioloog?

het ging allemaal goed, die cursus... tot ik meneer de pop zonder ledematen moest reanimeren. Of was het mevrouw? Djeezes... Het koud zweet brak me uit, ik vergat zijn neus dicht te knijpen bij de beademing, was tevergeefs aan dat hoofd aan het snokken, drukte zo hard op het borstbeen dat er in werkelijkheid zeker vijf ribben zouden gebroken zijn. Pfioew. Hadden ze me nu een intiem moment met mijn slachtoffer gegund, zodat ik op verkenning kon met z'n lijfke, misschien had het nog iets geworden. Maar er zat verdorie vijftien man mee te kijken! maar dat doen ze op straat zeker ook? Help! Waar ben ik aan begonnen? Tegen het examen gaat de adrenaline me zo vellen dat ik naast meneer pop zal mogen gaan liggen voor hartmassage.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Tangrammen????

Ah, een legpuzzel, waarschijnlijk afkomstig uit China, met vijf driehoekjes van verschillende grootte, een vierkant en een parallellogram. Gelukkig weet Google alles.
En ik ben een woordje rijker.

Emmy zei

sla het maar op in je geheugen! als je ooit een kans wil maken om me bij het scrabbelen te verslaan is het blokken van zevenletterwoorden een goed begin!

Unknown zei

Dat examen EHBO valt wel mee hoor, Emmy. Ik heb het anderhalf jaar geleden ook gedaan. Hebben ze daar niet ergens in een EHBO-lokaal op je werk zo'n pop liggen ? Kan je rustig in je eentje oefenen...

Jo zei

Naar het schijnt moet je bij het reanimeren denken aan een bepaald liedje om de juiste maat van het drukken op de borstkas goed uit te voeren.

"Staying alive", van de Bee Gees!
Vooral het refrein.

En, geen gezever. Wetenschappelijk bewezen. Onlangs gezien vorige week in het journaal.

www.torromolinos.blogspot.com

Emmy zei

klopt Jo, ik geloof dat het een ritme van 100 keer drukken per minuut is (wat je dertig keer moet doen, onderbreken voor beademen, en zo telkens opnieuw). Ik zag die vrouwen die voor me kwamen zo'n grote inspanning leveren dat ik vreesde voor een gigantische weerstand en er dus patat opvloog. Maar ik ken m'n eigen kracht geloof ik niet zo goed...Ik mag dan niet veel conditie hebben, maar blijkbaar ben ik toch potig genoeg, ik denk dat ik het behoorlijk lang zou kunnen volhouden... (of is het niet zozeer kracht, maar mijn gewicht? en verdring ik dat;-) )